Kitap Duyurusu: "Değerler Eğitimi: Eğitimde Farklılık ve Katılım Hakkı"

Bu kitap, 2013–2016 yılları arasında İstanbul Bilgi Üniversitesi Avrupa Enstitüsü tarafından yürütülen ve Enstitümüze Jean Monnet Mükemmeliyet Merkezi unvanını kazandıran “Okulda Avrupa Değerleri” Projesi’nin nihai ürünüdür. AB Erasmus+ Programı kapsamında fonlanan proje kapsamında Öğretmen Seminerleri ile lise öğrencilerine yönelik Avrupa Birliği seminerleri düzenlenmiştir.

Bu faaliyetlerin yanı sıra, İstanbul Bilgi Üniversitesi Uluslararası İlişkiler Bölümü’nde IR 479 İslâm ve Batı: Köprüler İnşa Etmek (IR 469 Islam and the West: Bridging the Gap) adlı bir lisans dersi geliştirilmiş ve üç yıl boyunca Güz dönemlerinde okutulmuştur. Yaklaşık 300 öğrencinin takip ettiği bu ders hem yerli hem de uluslararası öğrencilerden yoğun ilgi görmüştür. Projenin tüm çıktılarına şu adresten ulaşılabilir:
http://eu.bilgi.edu.tr/tr/programs/jean-monnet-okulda-avrupa-degerleri/

Kitap, değerli akademisyenlerin katkılarıyla hazırlanmış olup beş ana bölümden oluşmaktadır:

  1. Avrupa Değerleri

  2. Öğretmen Araştırması Sonuçları

  3. Çocuklar ve Demokratik Eğitim

  4. Toplumsal Cinsiyet ve Eşit Vatandaşlık

  5. Alternatif Pedagojik Uygulamalar

Birinci bölümde, Almanya’dan katkı sağlayan Uwe Krause, Avrupa perspektifinden geliştirdiği Avrupa Değerleri Atlası’nı sunmakta, metin ise Dr. İlkay Südaş tarafından Türkçeye çevrilmiştir.

İkinci bölümün ilk makalesinde Ayhan Kaya, proje başında öğretmenlerle yürütülen niceliksel araştırmanın bulgularını paylaşmaktadır. Sonraki iki makalede, proje ortağımız ÖRAV araştırmacıları Sonnur Özel, E. Ekin Çapar ve Öznur Toper, “Etiketsiz Eğitim” projesinin sonuçlarını değerlendirmektedir. Bölümün bir diğer özgün çalışmasında Hakan Yücel ve Demet Lüküslü, beden eğitimi öğretmenleriyle yaptıkları alan araştırmasının bulgularını sunmaktadır.

Üçüncü bölümde, Fethiye Erbil çocuk algısı ve çocuk katılımını ele alırken; Ayşe Beyazova ve Melda Akbaş, Suriyeli mülteci çocukların Türkiye’de eğitim hizmetlerine erişimde yaşadıkları zorlukları kendi saha araştırmalarının sonuçlarına dayanarak incelemektedir. Bölümün son makalesinde A. Zeynep Kılıç ve Gözde Durmuş, okullarda çocukların karar alma süreçlerine katılımını tartışmaktadır.

Dördüncü bölüm tamamen toplumsal cinsiyet temasına ayrılmıştır. Jean Monnet Mükemmeliyet Merkezi olarak proje başlangıcından itibaren toplumsal cinsiyet, çocuk hakları, çevre, eğitim, kültürel çeşitlilik, göç ve hareketlilik gibi alanlara odaklanmış ve bu konularda farkındalık yaratmayı amaçlamış bulunmaktayız. Bu bölümde Pınar Uyan-Semerci, kadınlar ve eşit vatandaşlık tartışmasını “adalet” kavramıyla ilişkilendirerek ele almaktadır.

Son bölümde ise iki alternatif pedagojik yaklaşım ele alınmaktadır. Yörük Kurtaran, gençlik merkezlerinin ve hareketlilik olanaklarının gençler için alternatif birer okul işlevi gördüğünü tartışırken; kitabın son makalesinde Ayhan Kaya, Almanya’da yaşayan Türkiye kökenli gençlerle yaptığı alan araştırmasına dayanarak rap müziği ve grafiti sanatının alternatif bir öğrenme pedagojisi olarak nasıl kullanılabileceğini ortaya koymaktadır.

 

http://eu.bilgi.edu.tr/media/files/DEGERLER_150616.pdf